Tidigare elever berättar

Mikael Elias – för dig som vill vidare. Mycket vidare. Så brukar det heta, men vad menas egentligen med det? Här kan du läsa några intervjuer med före detta elever som just gjort detta, de tog sig vidare.


Elin Nyberg – tog studenten 2014

Jag heter Elin Nyberg, är uppväxt i Örnsköldsvik och tog studenten från Mikael Elias 2014. Jag läste ekonomiprogrammet där och att börja på Mikael Elias var ett av de bästa valen jag gjort. Egentligen hade jag valt Naturprogrammet men jag bytte till ekonomi första dagen då jag insåg att det var det jag var intresserad av och ville hålla på med. Efter studenten så valde jag att åka till Los Angeles, USA för att plugga på Santa Monica College. Under ett år läste jag olika fristående kurser inom business där. Jag kom även med i skolans tennis team och fick åka runt och tävla mot andra skolor i Kalifornien. Mitt år på college i USA gav mig nya erfarenheter och jag växte som person. Framförallt var det en häftig upplevelse att ha varit med om. Jag bestämde mig sedan efter ett år att åka tillbaka hem till Sverige och fortsätta studera inom ekonomi.

Vad gör du nuförtiden?

Idag läser jag kandidatprogrammet i Företagsekonomi på Stockholms Universitet och trivs jättebra här. Jag fick till och med tillgodoräkna de kurser jag läste i USA i min nuvarande utbildning. På sidan om studierna är jag aktiv i föreningslivet på universitetet där jag sitter i Näringslivsutskottet där jag för närvarande även är projektledare för ett evenemang. Jag är även aktiv i Entreprenörsmästeriet, där vi arbetar med olika affärsidéer, start-ups och träffar inspirerande entreprenörer och företag.

Hur har tiden på MEGÖ påverkat dig?

Jag tycker att min tid på Mikael Elias gav mig goda förberedelser, både personligt och kunskapsmässigt. Vi fick en individanpassad utbildning och då har man möjlighet att utveckla sig själv. Inför universitetet kände jag mig väldigt förberedd och redo just på grund av att jag fått en sådan stabil grund att stå på med mig från Mikael Elias. Jag tänker ofta tillbaka på hur bra vi hade det på skolan, hur många förmåner vi fick. Med bra lärare och bra sammanhållning bland klasskamraterna gjorde att man trivdes, det var trevligt och framförallt roligt att vara i skolan.


Matilda Moström- tog studenten 2013

Matilda Moström heter jag. Jag är uppväxt i Själevad och gick på Själevadskolan. Jag har alltid tyckt om naturämnen, och även engelska. På fritiden sportade jag mycket, jag höll på med alpint och vattenskidor. 2010 började jag på Mikael Elias. I början visste jag inte att Mikael Elias fanns i Övik, men en kompis visste om ett öppet hus, så hon drog med mig som stöd, men vi föll båda för skolan. Den atmosfären som jag upplevde på öppet hus var att jag skulle bli direkt sedd som elev utav lärarna. Den känslan levde jag också med tills  jag gick ut på trappan min sista dag.

Vad gör du nuförtiden?

Just nu pluggar jag det tredje året i USA, i södra Louisiana, vid University of Louisiana at Lafayette. Här pluggar jag mikrobiologi, det betyder att jag läser om den biologin som vi inte kan se med blotta ögat. Jag jobbar också i ett labb åt en professor på skolan där jag får möjlighet att jobba tillsammans med doktorsstudenter inom olika projekt för att förstå hur tuberkulos fungerar. Anledningen till varför jag ville studera i USA var att jag kände mig lite less på Sverige, jag ville helt enkelt ut och se mer. Jag tänkte att jag skulle ångra mig om jag inte testade medan jag hade chansen. Egentligen skulle jag studera i Wisconsin men sen fick jag ett mejl om att det ändå fanns en plats på ett berömt vattenskidlag på universitetet i Louisiana, så i sista stund arrangerade jag om allt och jag ångrar mig verkligen inte. Det blev precis det jag velat ha. Jag vet att jag ska fortsätta plugga efter examen, men jag har inte bestämt mig om det blir USA eller Sverige framöver.

Hur har din tid på MEGÖ påverkat dig?

Ganska mycket har den påverkat mig. Jag tänker ofta tillbaka till vad mina lärare har sagt när jag sitter här på skolan. Jag känner mig tacksam. Tack vare min gymnasieutbildning på Mikael Elias har jag stora fördelar jämfört andra studenter här. Jag hade faktiskt lite tråkigt det första året för att jag redan kunde mycket. Det som jag älskade på Mikael Elias var att hela min klass kunde äta lunch tillsammans på Harrys; vi höll ihop, var tätt, sådant saknar jag mest. Jag minns också hur hängivna våra lärare var gentemot oss elever, så är det ju verkligen inte på universitet. Jag fick stor hjälp av mina lärare också för att ansöka till universitet i USA, t.ex. med att översätta betyg och skriva rekommendationsbrev. Tack vare mina fina betyg fick jag ett stipendium på universitetet här så att jag betalar lika mycket för studierna som en inhemsk student och inte som en student ifrån en annan delstat.


Anton Björninen- Student 2013

Jag heter Anton Björninen. Jag är 21 år gammal och uppväxt i Mellansel utanför Örnsköldsvik. Jag gick naturprogrammet och tog studenten på Mikael Elias 2013. Jag har ett stort musik och datorintresse.

Vad gör du nuförtiden?

Jag bor i Uppsala sedan två år tillbaka. Just nu läser jag mitt sista år på kandidatprogrammet   i biologi/molekylärbiologi. Det är en utbildning som då främst fokuserar på biologi men vi läser även en hel del matte och kemi. Utbildningen är flexibel där vi själv väljer vår inriktning det sista året. Detta förbereder oss för vidare studier på masternivå, och kan även fungera som yrkesförberedande då vi varje år har chansen att komma i kontakt med företag genom mässor och föredrag. Förutom föreläsningar så gör vi en hel del laborationer och även några exkursioner ett par gånger per år. Jag har alltid varit intresserad av biologi och hur livet fungerar, därför kändes detta rätt för mig. Det var en chansning att flytta så långt bort efter studenten, men jag trivs jättebra! Uppsala är en härlig studentstad.

Hur har din tid på MEGÖ påverkat dig?

Jag känner att jag påverkades väldigt positivt av att ha varit elev på Mikael Elias. Jag var tveksam när jag sökte, eftersom jag inte visste om det var en bra idé att söka till den mindre och nästan okända skolan. Detta var precis efter att skolan hade etablerats i Övik, och jag ändrade mig snabbt när jag väl var där.

Jag kände snabbt att studierna kändes anpassade efter mig, och att jag fick mycket frihet att ta mig an utmaningar på mitt eget sätt. Jag kände alltid att det var en trevlig miljö att plugga i, och att vi bjöds på fika då och då under långa pass gjorde inte saken värre! Jag hade bra kontakt med lärarna och kände att jag alltid fick det stöd jag behövde, både när det var väldigt tufft i studierna och när det gick bra. Det betyder mer än vad man kanske tror! Det som jag lärde mig på naturprogrammet gav mig en väldigt bra grund att stå på inför mina universitetsstudier, och det har jag nytta av än idag.

Det som jag idag minns varmast på Mikael Elias är den gemenskap vi hade. Det gick väldigt fort att lära känna alla sina klasskamrater, och det kändes som att alla personer höll ihop, utan grupperingar. Det fick mig att trivas enormt och jag har många minnen av alla timmar vi har spenderat i sofforna i uppehållsrummet, allt plugg och alla upptåg vi hittat på. Gemenskapen vi hade tror jag är svår att hitta på större skolor, då jag kände att vi alla såg varandra som vänner och inte bara som personer som går på samma skola. Nu, ett par år senare, när alla har gått sina egna vägar efter studenten, så blir jag fortfarande glad när jag tänker på alla människor jag lärt känna under mina år på gymnasiet.


Desirée Söderlund- Student 2015

Hej!

Jag heter Desirée Söderlund, kommer ifrån Mellansel och tog studenten på Mikael Elias 2015. Egentligen började jag på Nola och gick naturprogrammet men under det första året blev jag sjuk. När jag mådde bättre insåg jag att jag inte skulle kunna hinna ikapp och därför ville jag byta program och skola. Jag ville också gå på en mindre skola, därför blev det Mikael Elias och samhällsprogrammet.

Vad gör du nuförtiden?

Jag läser till logoped i Linköping. En logoped är en person som jobbar med oralmotorik, med röst- och sväljsvårigheter. Som logoped diagnostiserar man också bl a dyslexi. Vi läser enligt PBL-metod, dvs problembaserat lärande. Vi måste jobba mycket på egen hand och utbildningen är intressant för den är tvärvetenskaplig, alltså en blandning mellan medicin, lingvistik och psykologi. Jag valde denna utbildning eftersom jag ville ha en yrkeslegitimation som täcker mitt intresse för psykologi och medicin. Jag ville även arbeta inom vården, och logopedutbildningen uppfyllde alla mina önskemål.

Hur har din tid på MEGÖ påverkat dig?

Positivt! Jag har utvecklats väldigt mycket under min tid där. På Mikael Elias upplevde jag att jag fick vara mig själv och därmed utvecklas som individ. Jag gillade lärarna, och att det inte fanns så många elever i klassen. Efter min gymnasietid kände jag mig väldigt redo för att börja på universitet. Jag gick ju samhällsprogrammet men jag valde också kursen naturkunskap 2 för att kunna läsa ett delvist naturvetenskapligt program på universitetet sen. Denna kurs rekommenderar jag till alla samhällselever som vill bredda sin utbildning lite till.

Jag tycker att Mikael Elias är bäst på att fånga upp eleverna. Mina tre år på gymnasiet individanpassades helt efter mina behov och önskemål. Speciellt under det sista året fick jag mycket hjälp av min lärare och mentor Sara som stöttade och pushade mig så att jag skulle nå mina mål, och psykologiläraren Marie fanns alltid där som ett extra stöd.


Rebecca Nordin – Student 2015

Rebecca Nordin heter jag, född 95 och uppvuxen i Övik. Jag har alltid varit intresserad av människokroppen på grund av att jag sedan tidig ålder haft mycket kontakt med sjukvården. Jag bestämde mig därför att satsa på att bli läkare redan när jag jag gick i årskurs 8. I och med det visste jag också vilket gymnasieprogram jag skulle behöva gå för att vara behörig, nämligen naturvetenskapliga programmet. Jag var dock nervös inför att välja det på grund av alla mattekurser som ingick, eftersom jag alltid hade haft svårt med det på grundskolan. När det var dags att välja började jag titta på olika gymnasieskolor, och under den tiden fick jag tips om Mikael Elias av en elev som gick där då. Jag var på öppet hus och skuggade en elev, och kom fram till att stämningen var trevlig. Dessutom var klasserna små och lärarna verkade ha tid att hjälpa eleverna mycket.

Vad gör du nuförtiden?

Jag pluggar läkarprogrammet på Umeå universitet. Det är ju en annan sak att plugga på universitet jämfört med gymnasieskolan, men jag tycker jag blev väl förberedd inför mina studier. Min utbildning är ju väldigt naturvetenskaplig, mycket kemi och biologi. Men jag tycker jag har en bra grund ifrån det som vi gjorde på gymnasiet. Och jag kan säga att jag förstår varför de kräver naturbehörighet för att bli antagen till läkarprogrammet! De förväntar sig att man ska ha gått igenom det grundläggande på gymnasiet och vi går mycket djupare nu.

Hur har din tid på MEGÖ påverkat dig?

Jag tycker att Mikael Elias har påverkat mig jättemycket. Jag valde naturprogrammet först, jag ville försöka trots att matten var svår. Men sedan blev jag sjuk och därför var jag borta väldigt mycket. På grund av det ville jag byta till ett annat program som kändes mindre intensivt, och gick därför samhällsprogrammet i ett och ett halvt år. Men jag visste att jag behövde naturbehörigheten för att bli läkare. Jag hade börjat må bättre, och kände mer och mer att jag gick fel program. Problemet var att jag redan hade gått rätt så länge på samhällsprogrammet, och jag ville helst inte gå om redan från årskurs ett – jag skulle då behöva gå om två år. Vid ett tillfälle pratade jag med rektorn, utan att jag trodde att det skulle gå. Men han sa “vi stänger inga dörrar”, och gjorde sedan tillsammans med några lärare ett fantastiskt jobb att pussla ihop ett skräddarsytt schema för mig, så att jag kunde byta tillbaka till naturprogrammet och till och med ha mattelektioner med min egen årskurs. Vissa gånger hade jag ett schema med lektioner i åk 1, 2 och 3 samtidigt. Tack vare att jag gick på en mindre skola fick jag möjligheten att byta utan att gå om helt. På en större skola utan engagerad personal hade det nog inte varit möjligt. Det hela slutade med att jag gick tre år på heltid, efter det hade jag bara en och en halv kurs kvar (istället för två års heltidsstudier). Det sista året blev nästan som ett sabbatsår, då jag passade på att jobba samtidigt som jag pluggade.
Under min gymnasietid insåg jag också att jag var duktig på matte. Jag tror det berodde på att vi alltid fick mycket hjälp eftersom vi bara var 10 stycken i min klass, och att lärarna var alltid engagerade och trodde på oss. Allt detta ledde till att jag till slut också började tro på mig själv.


Pontus Hållberg- Student 2014

Hejsan!

Jag heter Pontus Hållberg, jag kommer från Sidensjö och gick på Mikael Elias mellan 2011 och 2014.

Vad gör du nuförtiden?

Nu pluggar jag till designer inom dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde. Jag lär mig att skapa regler och system i olika spel och hur spelaren interagerar ett spel.

Hur har din tid på MEGÖ  påverkat dig?
Lärarna gav mig ganska mycket ansvar vid skolarbeten och det förbereder en väldigt väl inför universitetsstudier. Det jag kommer ihåg bäst är mina fantastiska klasskamrater, och sen också lärarna, de var jättebra faktiskt. Tack vare den kända Mikael-Elias-andan, alltså att det är högt i taket och att det finns en bra sammanhållning på skolan, får man utforska vem man själv är och vilka intressen man vill satsa på. Jag skrev flera arbeten om mitt stora intresse som är spel och mötte inga fördomar av varken klasskamrater eller lärare. Inom kursen Svenska 3 fick jag till och med hålla i en lektion där jag föreläste om ämnet berättartekniker i spel.


Jonatan Sundqvist -student 2014

Hej!

Jag heter Jonatan Sundqvist och är uppväxt i Övik. Jag gick på en ganska stor högstadieskola och jag var missnöjd med det. Därför kändes Mikael Elias som ett naturligt val. Jag är intresserad av musik, särskilt klassisk musik och jag spelar själv piano och orgel. Jag är även engagerad i EFS-kyrkan och har ett stort data- och språkintresse.

Vad gör du nuförtiden?

Nuförtiden läser jag juristprogrammet på Umeå universitet och spanska på halvfart och distans. I början pendlade jag till universitet, men nu bor jag i Umeå. På juristprogrammet jobbar vi framför allt med fiktiva juridiska och rättsliga problem som vi diskuterar och ska lösa i grupp. Trots att jag valde naturprogrammet på gymnasieskolan har jag alltid varit intresserad av lag och rätt. Valet stod mellan polis och jurist, och därför funderar jag på att bli åklagare sedan eftersom de har ett nära samarbete med polisen. Om två år hoppas jag kunna läsa en termin i Spanien.

Hur har din tid på MEGÖ påverkat dig?

Jag trivdes väldigt bra på MEGÖ. Det har hjälpt mig mycket. Det är ju lättare att arbeta och få bra betyg då och därför fick jag möjligheten att studera det jag ville. Gymnasiestudierna kändes aldrig som en börda för mig, för det kan det ju vara om man inte trivs. Jag är tacksam för de kunskaper jag fick inom naturämnen även om de inte hjälper mig direkt på juristprogrammet men jag fick i alla fall en bredare allmänbildning. En väldig stor fördel med Mikael Elias Övik var att jag fick möjlighet att läsa två språk på hög nivå utöver mina kurser på naturprogrammet. Lärarna är väldigt flexibla där, jag fick tenta av vissa kurser och mitt schema anpassades efter mina önskemål att läsa språk även om vi bara var två eller tre elever per kurs.

Luma UF

Luma UF ska hålla egna föreläsningar i grundskolan. Föreläsningarna ska bygga på uppdraget som idag finns för alla som arbetar i skolan och ska:

· medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen
· bidra till att skolan präglas av solidaritet mellan människor
· aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper
· visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt förhållningssätt

Kakmonstret UF

Kakmonstret UF ska tillverka färdiga kakburkar. Burkarna innehåller alla ingredienser för att kunna göra en kaka. Kakmonstret UF kommer själv tillverka och sälja burkarna.

Kakmonstret UF på Facebook

RED UF

Vår affärsidé är att sälja vantar som fungerar på touchscreenskärmar.

Pure Publishing UF

Pure Publishing UFs affärsidé bygger på min första bok. Jag vill berätta om och lära läsarna vad personlig marknadsföring innebär för mig.

Pure Publishing UF på Facebook